Opmaat pakket

Ieder bedrijf is anders en ieder bedrijf heeft andere uitdagingen ten aanzien van het sales proces. De structuur van de salesafdeling is wellicht niet de meest optimale, de manier waarop offertes worden aangeboden ligt kwalitatief niet op het juiste niveau, er wordt te weinig of misschien zelfs teveel nadruk op acquisitie gelegd. Maar ook de manier waarop gesprekken worden gevoerd kan soms voor verbetering vatbaar zijn, net als de manier waarop wordt gekeken naar de scoringskans van offertes.

Sales Insight maakt een scan van uw organisatie en maakt inzichtelijk waar de pijn- en verbeterpunten liggen, maar maakt ook inzichtelijk waar het wel goed gaat. De uitkomsten van de scan worden gepresenteerd met daarbij voorstellen ter verbetering en/of optimalisatie. Om de gewenste resultaten te halen worden realistische doelen gesteld die passend zijn voor uw organisatie. Sales Insight begeleidt de verbeterprocessen en helpt mee de afgesproken doelen te bereiken.

Het opmaat pakket biedt een traject voor een vooraf afgesproken periode. In deze periode worden de te behalen resultaten gekaderd, zodat duidelijk is wanneer het te behalen resultaat gerealiseerd zal zijn. Er worden gezamenlijke acties en doelen bepaald om tot dat resultaat te komen. Sales Insight gaat altijd met respect om met bestaande processen en procedures en gaat niet als een olifant door een porseleinkast bestaande structuren aanpassen en staan de medewerkers altijd centraal.

Het continu doorvoeren van kleine verbeteringen leidt uiteindelijk tot een veel beter resultaat. De werkwijze die bij het Opmaat pakket wordt toegepast zal echter per organisatie verschillen. In eerste instantie zal er een duidelijk beeld worden gecreëerd hoe het salesteam, de producten en diensten en het proces eruit zien. Vervolgens worden er duidelijke afspraken gemaakt over wat de doelstellingen en, nog belangrijker, wat de beoogde resultaten zijn.

Vragen die naar voren komen voorafgaand aan het proces zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe worden producten en/of diensten aangeboden?
  • Wat is de verhouding in werkzaamheden ten aanzien van binnen- en buitendienstmedewerkers?
  • Welke werkzaamheden worden uitgevoerd en door wie?
  • Hoe wordt gebruik gemaakt van forecasting/targeting/pipeline management?
  • Welke acquisitie activiteiten zijn er?
  • Hoe worden bestaande klanten blijvend gehouden?
  • Welke marketing materialen zijn er en hoe worden deze ingezet?
  • Hebben alle medewerkers dezelfde pitch?
  • Wordt er gebruik gemaakt van een corporate presentatie?
  • Worden wins gevierd, maar losses ook besproken?

Aan de hand van de scan wordt een beknopte rapportage gemaakt.
Uit deze rapportage wordt een plan opgesteld waaraan een looptijd is gekoppeld.
De facetten waar het plan uit bestaat zijn onder meer:

  • Trainen van salestechnieken

  • Optimaal gebruik van CRM
  • Optimaliseren van Pipeline management
  • Technieken in de praktijk
  • Het faseren van het salesproces
  • Coaching van de sales medewerkers