Ik was onlangs bij de Blokker in Amstelveen omdat ik een nieuwe rijstkoker nodig had. Ik vind rijst koken altijd zo’n gedoe en die apparaatjes zijn superhandig ?. Doelgericht loop ik de Blokker binnen en vind al snel het schap waar de elektrische apparaten staan. Daar aangekomen zie ik de rijstkoker die ik zoek, ik ga op zoek naar een medewerker (jonge jongen) om te vragen of hij deze voor mij wilt pakken. De medewerker loopt naar achteren en komt na een aantal minuten terug. Met een beetje verontschuldigende blik geeft hij aan dat er ’s middags een partij spullen in het magazijn is binnengekomen en dat de rijstkoker daar waarschijnlijk ook bij zit. Hij geeft aan dat ik beter morgen terug kan komen omdat hij anders in het magazijn moet gaan zoeken en het is nogal vol. Denkend dat ik hem niet goed begrepen heb vraag ik of ze nu wel of niet de rijstkoker op voorraad hebben. Nogmaals geeft hij zuchtend aan dat ze hem wel hebben maar dat ik beter morgen terug kan komen omdat het magazijn nogal vol met spullen staat. Ik zeg tegen de winkelbediende dat ze hem wel hebben, maar dat hij het nu niet wil pakken voor mij. De bediende knikt bevestigend.

Met stomheid geslagen loop ik de winkel uit en ik denk ik ga wel ergens anders een rijstkoker kopen of ik ga gewoon weer ouderwets met een pannetje op het gas mijn rijst koken. Eigenlijk ben ik heel erg boos, ik ga speciaal naar een winkel om iets te kopen, ze hebben het op voorraad, maar omdat het waarschijnlijk te veel werk is word ik gewoon weggestuurd. Het was natuurlijk al half 6 en binnen een half uur zou dat natuurlijk nooit lukken….

Uiteindelijk heb ik bij een of andere webwinkel de koker besteld, was inclusief verzendkosten meer dan bij de Blokker, maar ik was er even klaar mee.

Wat jammer in dit geval is dat er totaal geen creativiteit uitging van deze winkelbediende. Als hij met mij in gesprek was gegaan en een aantal opties had aangegeven dan had ik hem geprezen voor zijn inzet en was ik op een andere manier de winkel uit gelopen en was dit een positief blog geworden.

Nu zullen wellicht een aantal mensen zeggen ‘ja het was een jonge jongen en daar kan je niet te veel van verwachten’. Dit is naar mijn mening volledige onzin, het is namelijk mogelijk om iedereen te leren nooit ‘nee’ te verkopen.

Ik ben van mening dat of je nu ‘Senior Sales Executive’, gewoon verkoper bij de Blokker of student die als bijbaan serveren in een restaurant heeft, dat er altijd een creatief alternatief te vinden is wat voor de klant passend kan zijn. Sterker nog, waar een klant een positief gevoel aan overhoudt. Voorwaarde is wel dat de manager dit moet bijbrengen aan het personeel. Zeg maar een stukje ‘awareness’.